Avnei Pinah LogosHebrew University Logo

אודות התכנית

מקורסי אבני פינה
  1. למה אבני פינה

    מהנעשה באוניברסיטה
    אנו באוניברסיטה העברית מאמינים בחשיבותה של השכלה כללית, חופשיה מדאגה לרלוונטיות אקטואלית ותועלת מקצועית גרידא. אנו גם מאמינים שבעולמנו המשתנה ייתכן ודווקא אותה טעימה מתחומים אחרים תועיל לנו בעתיד באופן שאיננו יכולים לצפות היום. תכנית אבני פינה הוקמה כדי להפנות זרקור אל שלל הישגי התרבות והמדע שלנו, להנגיש אותם באופן בהיר ומרתק ולתת הזדמנות נוחה לכל סטודנט להרחיב את אופקיו בקמפוס בו הוא לומד.

    במסע למימוש חזוננו כחלק מחברה אזרחית, בין אם נבחר להיות היסטוריונים, או אנשי הי-טק, כלכלנים, מורים, פיסיקאים או מנתחי מוח, כולנו אזרחים! ככאלה, אנו עדים לרוחות השינויים מכל סוג הרוחשים סביבנו – חברתיים, סביבתיים, תרבותיים, פוליטיים. כולנו מפרשים ביטויים תרבותיים, בוחנים טענות אמפיריות ומתעמתים עם דילמות אתיות ומוסריות. תכנית "אבני פינה" מעניקה לכם כלים להתמודד עם אתגרים אלו בצורה מושכלת ולבחון באופן ביקורתי טענות, אמונות ובחירות.


     
  2. ?איך זה עובד

    מהנעשה באוניברסיטה
    תכנית אבני פינה היא תכנית העשרה אקדמית המאפשרת לתלמידי האוניברסיטה העברית להירשם למגוון רחב של קורסים בנושאים השונים מאלו של תחומי לימודיהם העיקריים. מדובר במסורת ארוכת שנים הנהוגה ברבות מהאוניברסיטאות בארצות הברית; מסורת המכירה בחשיבות הרחבת האופקים כבר בתואר הראשון. מאז פתיחת התכנית נבנים בכל תחום ידע קורסים חדשים במיוחד עבור תלמידי התכנית והם נלמדים בקמפוסים השונים. לדוגמא, קורסים מהתחום הניסוי (כימיה, רפואה, אסטרונומיה, חקלאות, גיאולוגיה, ביולוגיה ועוד) נלמדים בקמפוס הר הצופים וקורסים מהתחום החברתי (מדעי החברה, מנהל עסקים, עבודה סוציאלית, משפטים) ומתחום רוח משוגרים לפקולטות הניסוייות (קמפוסי עין כרם, א.י. ספרא ורחובות). בקמפוס הר הצופים הותאמו לתכנית גם קורסים קיימים במדעי הרוח והחברה שמתאימים מטבעם לקהל רחב. קורסי רוח נפתחו לתלמידי חברה, משפטים, עבודה סוציאלית ומנהל עסקים וקורסים ממקצועות אלו נפתחו לתלמידי רוח וחינוך.
  3. אבני פינה בעולם

    מהנעשה באוניברסיטה
    מטרת הלימודים בתכנית להקנות דרכי חשיבה שונות ולחוות תחומי דעת שונים, מאלו שבתחום התעניינותו של התלמיד/ה. אנו רואים חשיבות בכך שתלמיד המדעים העיוניים יחווה את דרכי החשיבה במדעים הניסויים. המטרה בבניית תשתית לאנשי מדע ואנשי תרבות.

    איננו היחידים החושבים כך. המועצה להשכלה גבוהה יצאה בקריאה לכל האוניברסיטאות לנהוג כך. הדבר מקובל ברוב אוניברסיטאות ארה"ב. הנה ציטוט מתוך אתר "אבני פינה" של אוניברסיטת הרוורד. שימו לב להצדקת החיוב שם, הוא חריף יותר מהנאמר כאן.
    The Core Curriculum for undergraduate education at Harvard is both a requirement and a philosophy. The requirement can be simply stated. Undergraduates must devote almost a quarter of their studies to courses in the following areas of the program: Foreign Cultures, Historical Study, Literature and Arts, Moral Reasoning, Quantitative Reasoning, Science, and Social Analysis
    The philosophy of the Core rests on the conviction that every Harvard graduate should be broadly educated, as well as trained in a particular academic specialty. It assumes that students need some guidance in achieving this goal, and that the faculty has an obligation to direct them toward the knowledge, intellectual skills, and habits of thought that are the distinguishing traits of what Harvard commencement ceremonies call “the company of educated men and women
    אתם מוזמנים להצטרף ולקחת חלק בלימוד קורסים מתכנית "אבני פינה" באוניברסיטה העברית.

  4. ההסטוריה של התוכנית

    מהנעשה באוניברסיטה
    תכנית "אבני פינה" החלה דרכה כתכנית ניסיונית בשנת הלימודים תש"ע. בראש התכנית בשנותיה הראשונות (תש"ע-תשע"ג) עמד פרופ' עודד נבון מהמכון למדעי כדור הארץ וסייעה בידו קרן שושנה. החל משנת תשע"ג עומד בראש התכנית פרופ' נחמן בן-יהודה מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ומסייעים בידו יואל רובין וליאור סיגל.
    בסוף שנת הלימודים תשע"ב נוטרה התוכנית הניסיונית על-ידי ועדת ניטור שהוקמה להערכת התכנית בראשות פרופ' מנחם מגידור. דו"ח וועדת הניטור הוגש לוועדה המתמדת של האוניברסיטה אשר אישרה את תום השלב הניסויי ואישרה את המשך הפעלת תכנית "אבני פינה" בהתאמה ובהדרגה לתכניות הלימודים של האוניברסיטה בהיקף של 8 נ"ז. מטרת תוכנית "אבני פינה" היא להעשיר - ברמת מצוינות ואיכות אוניברסיטאיים – את עולמות הידע של הלומדים בה בצורות חשיבה, תכני ידע ומתודולוגיות שונים מהתחומים הדיסציפלינריים בהם הם מתמחים וכך להכשירם טוב יותר להבנת עולמנו המורכב. תוכנית "אבני פינה" דורשת מכל תלמיד ותלמידה שלומדים אחד מתחומי הידע האוניברסיטאיים (חברתי, ניסויי או תחום רוח) להרחיב את עולמו האינטלקטואלי בכך שילמד 4 נ"ז מהתחום השני ו-4 נ"ז מהתחום השלישי. לדוגמה, תלמידת מדעי החברה או מביה"ס לעבודה סוציאלית תלמד 4 נ"ז של קורסים מתחום ניסויי ו-4 נ"ז מתחום רוח. תלמיד מדעי הטבע או מהפקולטה לחקלאות ילמד 4 נ"ז בקורסים מתחום רוח ו-4 נ"ז נוספות מתחום חברתי.
    ניתן להיעזר בלשונית "דרישות" או "שאלות" כדי לעמוד על ההבדלים בין הדרישות של הפקולטות השונות
  5. מדברי הסטודנטים

    מהנעשה באוניברסיטה
    1. תכנית נחמדה מאוד, מאפשר לצאת קצת מהמסגרת ובמקום ללמוד 3 שנים רק משפטים, רק כלכלה, רק חקלאות. לומדים משהו הומני- מזרח תיכון, ספרות.
    2. הלוואי שיכולתי לקחת יותר מקורס אחד (אני לומדת ריפוי בעיסוק).
    3. להוסיף עוד אבני פינה. להוריד קורסי בחירה מתחום התואר ולהחליף אותם באבני פינה אחרים/חדשים.
    4. התוכנית טובה רק חבל שאפשר לקחת קורסים רק מפקולטות שלא לומדים בה. היה עדיך אם אפשר היה לקחת מחוגים שהם לא החוג שלך ולא רק מפקולטות.
    5. לדעתי התוכנית טובה מאוד! מאפשרת לפתוח אופקים ולקחת קורסים מגוונים.
    6. בס״ד. זה מאוד מעשיר, הייתי מציע להגדיל את כמות הקורסים שמשתתפים באבני פינה.
    7. קודם כל עלי לומר שמדובר בתוכנית מאוד חשובה, למרות שאני לא מאמין שבוגר אוניברסיטה צריך בהכרח להיפתח למגוון נושאים חדשים, התעקשות האוניברסיטה לחייב את בוגריה לגעת בנושאים ונקודות מבט שונות היא מבורכת.
    8. תוכנית אבני הפינה היא תוכנית מדהימה מאוד מעשירה ומרחיבה אופקים. ממליצה בחום להרחיב את היצע הקורסים בגבעת רם.
    9. לדעתי, הרעיון העומד מאחורי תוכנית אבני פינה הוא טוב מאוד. חשוב שסטודנטים ייחשפו גם לתחומים שאינם קשורים לתחום הלימודים שבחרו, ולו לצורכי השכלה כללית והיכרות עם תחומים אחרים.
    10. המשיכו עם התכנית. זו החוויה הכי טובה שהייתה לי באוניברסיטה.
    11. לשמר את 3 הפרספקטיבות: הקסם, הידע והפשטות!
    12. הקונספט שעומד מאחורי התוכנית הוא נהדר - כל אוניברסיטה שמכבדת את עצמה בעולם דורשת מתלמידיה להרחיב את אופקיהם, וכך צריכה גם האוניברסיטה העברית לעשות. נחמד לראות איך התוכנית מציעה מגוון הולך ומתרחב של קורסים בנושאים מגוונים.
    13. באופן אישי אני חושבת שתכנית אבני פינה היא חשובה וטובה, היא מאפשרת לנו להרחיב אופקים וללמוד תחומים חדשים.
    14. אני חושב שיש צורך להרחיב את התוכנית בכמה נקודות זכות, ואף להפוך את התוכנית לסמסטר שלם בשנה א', גם אם במחיר של הארכת התואר.
    15. תכנית אבני פינה מצוינת ומעשירה מאוד.
    16. בסיום הסמסטר אני מעוניינת לספר מה הקורס "את לכל חפץ" היה בשבילי. בהתחלה, הקורס היה בשבילי "רק" אבן פינה, לא חלק מתכנית הלימודים, ולא משהו שחשבתי שאלמד באוניברסיטה. אולם כבר לאחר הסיור הראשון התאהבתי... בנושא, באווירה הלימודית המיוחדת, במתודיקה של שני המרצים- נילי ודורון. החומר של הקורס מעניין, אבל חשוב מזה- הדרך שבה החומר הועבר, יחד עם הסיור בשטח הפכו את הקורס למרתק! האהבה של המרצים למקצוע מידבקת. וזה לא מובן מאליו שמרצים ישקיעו את זמנם וכוחם על מנת ללמד באופן חוויתי. אני חושבת שאין כמו למידה בשטח (בטח כשזה מלווה בטיול...) וכל הכבוד להם! לסיום, אני אומר שהקורס היה הזדמנות בשבילי להיחשף לשאלות ולנושאים משמעותיים מעבר לציון ב"אבני פינה". אז אין ספק שהמטרה הושגה. תודה שהאוניברסיטה מאפשרת כזה קורס ייחודי.
    17. ראשית אני רוצה לציין שהנושאים שהועברו במהלך הקורס "פסיכולוגיה ללא פסיכולוגים", בעיקר נושאי המוטיבציה והאישיות עוררו אצלי עניין רב, וגם הדרך שבה הועברו תוך מתן דוגמאות ושימוש ב"ניסויים" שעשינו בכיתה. ​[.....]​ לסיכום הייתי רוצה להודות על השיעורים ועל הקורס בכללותו, שכמו שכבר ציינתי חשף לי תחום שלא הכרתי קודם ועורר אצלי עניין בפסיכולוגיה.